lørdag 13. mars 2010

Ikke betal dyrt for å registrere deg med en ”Hjemmefra-virksomhet”

For de som er på jakt etter å starte opp for seg selv hjemmefra og skape sin egen fremtid, har jeg en blogg på forskjellige kriterier du bør tenke igjennom før du tar et valg.

Som nevnt i tidligere blogg har jeg erfaring fra Herbalife. Som de fleste andre distributører av forskjellige slag måtte man her kjøpe seg opp for å tjene mest mulig penger, og alltid ha et varelager tilgjengelig. Dette var da den kjente typen distribusjon via venner og familie, deres venner osv. via Home Parties. Denne erfaringen lærte meg: ”Aldri Mer”

Har også fått meg ny og god erfaring innen online markedsføring hjemmefra. Dette har jeg fått etter at jeg kom over en mulighet ved en ren tilfeldighet på internett, fakta er at det var en mulighet jeg ikke hadde ”RÅD” til å gå fra meg.

Du er velkommen til å lese bloggen min om hvilke kriterier du bør se på når du skal velge deg en online hjemmebasert virksomhet. 

Hva gjør man når man registrerer seg med foretak – Hjemmebasert.

Det jeg skal ta for meg i denne bloggen er helt klart noe alle tenker på når de skal starte opp eller nettopp har startet opp en hjemmebasert bedrift. Hva med registrering av firmaet? Om man ikke har tenkt på det, så må man det.

Her kan man fort havne i situasjoner som koster MYE mer en nødvendig. De fleste starter vel gjerne med å tenke på Brønnøysundsregisterene men velger kanskje å sjekke opp litt på internett for å forsikre seg om hva man gjør og hvordan man skal gå frem. Det er her man fort kan få en dyrekjøpt erfaring. Det finnes flere aktører på markedet som ”billig” hjelper deg i gang med å få registrert et enkeltmannsforetak. Dette kommer fort på 4 500/ 5 000 og oppover.

I utgangspunktet er det helt gratis å registrere seg i Brønnøysundsregistrenes Enhetsregister som en enhet. Dette gjør du selv hjemme fra PCen din og du vil i registreringsprossessen lage deg passord inn til ”Altinn” systemet som er samkjørt med systemet til folkeregisteret. Dette blir registrert under ditt eget fødselsnummer.
Videre etter registrering vil du etter en stund - et par dager - få tilsendt ditt organisasjonsnummer på enheten du har registrert.

En av de tingene som ”aktørene” gjør for deg, er neste steg i prosessen, den koster kr 2 500,-
Hva er neste steg? Jo etter at du har registrert enheten vil du få tilsendt et brev fra Brønnøysundsregistrene, dette inneholder opplysningene du har oppgitt på enheten. Her er det flere punkter som skal fylles ut før papirene returneres.
Et par av disse punktene går på revisor og regnskapsfører, dette trenger du ikke å fylle ut, du lar feltene stå åpne. Det har seg nemlig slik at du ikke trenger dette når du har en Enhet, du fører regnskap selv. Det er ønskelig at regnskapet føres inn i ”Altinn” slik at de rette instanser blir tatt hensyn til og du som næringsdrivende holder deg til regelverket. (Skattoppgjør går på deg og din selvangivelse).
Regningen på kr 2 500,- får du først etter at du har returnert papirene, den kommer da tilsendt sammen med Firmaattest.

Så enkelt er det, ikke gjør mer ut av det enn nødvendig. Du unngår å måtte betale dyrt for at en aktør på området skal gjør det ene og det andre, det er dette du trenger og ikke mer.
Så ”gjør det selv”.

Lykke til!

Nina H. Blomberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar